מה זה יבוא אישי ואיך כמעט כולנו הפכנו ליבואנים?

חברת משלוחים

הזמנות באינטרנט הפכו לחלק בלתי נפרד מהיומיום של כולנו, אלא שכל פעולה כזו היא למעשה יבוא אישי – שאמור לעמוד בהנחיות וכללים רלוונטיים. המדריך הבא יעזור לכם לעשות סדר בכל מה שחשוב לדעת בנושא

נקודת איסוף
המונח יבוא אישי מגדיר כי כל הזמנה מחו"ל היא בהכרח יבוא אישי

ישראלים רבים מזמינים משלוחים מחו"ל באופן שגרתי, כאשר בחלק מהמקרים מדובר בחבילות קטנות בעלות נמוכה ואילו באחרים בהזמנות גדולות יותר. כל הזמנה כזו היא בעצם יבוא אישי, ולכן מומלץ מאוד להכיר מונחים כמו צו יבוא אישי, לדעת מתי יבוא אישי הופך למסחרי וגם כמה מכס משלמים על יבוא אישי. בסעיפים הבאים תוכלו להכיר את כל אלה, במטרה לחסוך זמן ועלויות. 

צו יבוא אישי

את המסמך הכולל את עקרונותיו של צו יבוא אישי, תוכלו למצוא באתר משרד הכלכלה והתעשייה. מדובר בצו שדן באיסורים ובהגבלות הנוגעים למשלוחים מחו"ל, מתאר מגבלות בנוגע לפריטים שאסור לייבוא ועוזר להבין מה מותר להכניס לישראל ומה אסור. אחת מהשאלות המרכזיות שהצו עונה עליה היא מה ההבדל בין יבוא אישי למסחרי. ככלל, יבוא אישי מתייחס לפריטים שמיועדים לשימושו האישי של מבצע ההזמנה או לשימושם של בני משפחתו, שאינו מיובא באמצעות עסק או לצורכי מתן שירותים, ושאינו מיועד למכירה. 

לרוב, ההגדרה של "כמות סבירה" היא 5 יחידות מאותו מוצר או 1000 דולר, אך לא יותר מ-30 יחידות. עם זאת, ישנם גם סייגים ומוצרים שיש לגביהם הנחיות מיוחדות. בנוסף, הצו מתייחס למדינות המוצא שמהן ניתן לייבא מוצרים – וכולל גם הנחיות מיוחדות עבור מדינות שישראל אינה מקיימת עמן יחסים דיפלומטיים. ניתן לגלוש אל מערכת היבוא האישי שבאתר משרד הכלכלה והתעשייה, כדי לבחון אם הפריט שתרצו להזמין עומד בתנאי יבוא אישי. 

קיימים מוצרים שאסורים לייבוא לישראל, כמו גם מוצרים המחייבים אישורים מיוחדים. בצו היבוא האישי ניתן למצוא דוגמאות למוצרים המחייבים אישורים, כמו גם המשרד האחראי להם (משרד התחבורה, משרד התקשורת וכדומה). את המוצרים האסורים ליבוא תוכלו למצוא בצו המכס.

כמה מכס משלמים על יבוא אישי?

תעריפי המכס הינם בהתאם למופיע באתר המכס, וגבייתם נגזרת מערך המשלוח. כאשר ערך המשלוח אינו עולה על 75 דולרים, למעט כאשר מדובר במוצרים מיוחדים הדורשים אישור, יינתן למזמין פטור מלא ממיסים. כאשר ערך המשלוח הוא בין 75 ל-500 דולרים, יחויב הנמען במע"מ בגובה 17% מערך עלות המשלוח, ערך ההובלה וערך יחסי לביטוח. מס קנייה יגבה במקרה כזה רק עבור מוצרים שהמס חל עליהם. כאשר ערך המשלוח הוא בין 501 ל-999 דולרים, המזמין ישלם מע"מ, מכס ומס קנייה. אם ברצונכם להתעדכן ולחשב את מיסי היבוא הנוגעים להזמנה פרטנית, תוכלו להיעזר במחשבון מכס יבוא אישי שבאתר רשות המיסים.

חשוב לקחת בחשבון גם אגרות נוספות, שאף הן תלויות בערך המשלוח. במקרה של משלוח בשווי שבין 100 ל-500 דולרים למשל, תתווסף אגרת מחשב. משלוח בשווי שבין 500 ל-1000 דולרים, יכלול אגרת מחשב ואגרת ביטחון. תשלום נוסף נגבה בגין אחסנת המשלוח, על ידי גוף בפיקח המכס שנקרא ממ"ן. התשלום הינו נגזרת של ימי האחסנה מרגע הגעת המשלוח ארצה, ולכן למזמינים הפועלים מול חברות שילוח מומלץ לעקוב אחר ההודעות המתקבלות בנוגע לסטטוס החבילה. בחלק מהמקרים, חבילות עוברות לאחסון כאשר הן מעוכבות במכס – מצב שהוא תוצר של היעדר הסדרת תשלומים או מילוי פרטים אישיים. כך שאם אתם מצפים להזמנה, חשוב לקרוא את העדכונים המתקבלים מחברת השילוח (לדוגמא GCX) במייל או באסאמאס, ולמלא אחר ההנחיות. 

מרכז מיון חבילות חו"ל
כאשר מבצעים הזמנה מחו"ל יש לשלם מכס מתאים לפי מחיר ההזמנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back To Top