יבוא מסחרי – כל מה שצריך לדעת לפני שמזמינים

מטוס, כדור הארץ, משאית ומלגזה

מה נחשב יבוא מסחרי, מי צריך למלא הצהרת יבוא מסחרי והאם תעריפי המכס מושפעים במקרים כאלה? כל התשובות לשאלות הנפוצות שחשוב להכיר לפני שמבצעים הזמנות גדולות

נמל, יצוא, export, קונטיינר, מכולה
כאשר מייבאים מכולה נחשבים כ-יבואנים מסחריים.

בתקופה שבה ישראלים רבים מבצעים קניות אונליין באופן קבוע, נדמה שיבוא אישי הפך לפעולה יומיומית ושגרתית. עם זאת, לא כל חבילה מחו"ל יכולה להיחשב אוטומטית ליבוא אישי שנהנה מתהליך שילוח ידידותי ופשוט, ובמקרים מסוימים מדובר כבר במשלוח שעונה על הגדרות יבוא מסחרי. מה נחשב יבוא מסחרי ואילו פרטים חשוב לדעת בנושא? כל התשובות בסעיפים הבאים.

יבוא מסחרי – מאפיינים עיקריים

נאמר שהזמנתם חולצה לילדה וזוג נעליים לעצמכם. מדובר ברכישה בכמות קטנה שמתאימה לשימוש אישי או משפחתי שלכם, ולכן קל להגדיר את המשלוח כיבוא אישי. אבל מה לגבי בית עסק שמתכנן לייבא למשל 150 כדים לצורך מכירה בחנות שלו? כאן המצב הוא שונה. כדי שנוכל להתייחס לעניין, נצטרך תחילה להבין  מה נחשב יבוא מסחרי ובמה הוא שונה מהיבוא האישי. 

ההגדרה של יבוא מסחרי מושפעת ממספר גורמים. ברמה הכללית, יבוא מסחרי הוא משלוח שהפריטים בו אינם מיועדים לשימוש אישי, אלא יכולים להיות מיועדים לצורך ייצור, מתן שירות או אספקה. מעבר לתכלית, קיימת משמעות גם לכמות. בהתאם לפרסומי מכס ישראל, כאשר עלות המשלוח עולה על אלף דולרים אמריקאיים, ניתן לייבא עד חמש יחידות ממוצר מסוג מסוים. במקרה של משלוח שעלותו עד אלף דולר, ניתן לייבא עד שלושים יחידות מאותו סוג מוצר. המידע עשוי להשתנות מפעם לפעם, כך שכדאי לעיין בנתונים המופיעים באתר המכס. 

חשוב להדגיש כי קיימים מוצרים שאינם מותרים ליבוא לישראל, הן באופן אישי והן באופן מסחרי, וכאלה שניתן לייבא רק בעזרת אישורים רלוונטיים (מגורמים כמו מכון התקנים, משרד התקשורת, משרד התחבורה וכדומה, הכול בהתאם לסוג המוצר ולאישורים שהוא דורש). כך שאם אינכם בטוחים שהמוצרים שתרצו לייבא דורשים אישורים מסוימים או מותר לשילוח לישראל, יש לוודא את הנושא מראש כדי להימנע מעיכובים ואתגרים בהמשך הדרך.

מהי הצהרת יבוא מסחרי?

מדובר במסמך שמיועד לשחרר את הסחורה מהמכס, ומעיד למעשה על כך ששולמו המיסים הנדרשים. במקרים בהם המייבא פועל מול חברת שילוח שמייצגת אותו בתהליך ומספקת לו שירותי עמילות מכס, נציגי החברה הם אלה שמבצעים את השלבים הנדרשים. כחלק מהתהליך, הם מעדכנים את היבואן על התשלומים שהוא נדרש לשלם לצורך שחרור החבילה. ניתן להפיק תדפיס של הצהרת יבוא מסחרי באתר רשות המיסים. 

תעריף מכס יבוא מסחרי

הסחורות המותרות ליבוא לישראל מסווגות בהתאם, כאשר כל סוג נדרש באישורים ורישיונות שונים, וכמו כן גם נושא בעלויות שונות. תעריף מכס יבוא מסחרי שונה מזה של יבוא אישי, וניתן לקבל אומדן באמצעות עמוד "תעריף המכס ומס הקניה" הנמצא באתר רשות המיסים. 

מסי יבוא מסחרי

המכס הוא אחד מבין מסי יבוא מסחרי שיבואנים נדרשים לשלם. נוסף אליו, מס יבוא כולל גם מע"מ ומס קנייה, ובדומה לסעיף הקודם – גם כאן קיים הבדל בין סוגי המוצרים וסוגי העלויות. אל העלויות הקודמות מתווספים גם תשלומים נוספים כמו אגרות שמשולמות לגורמים בהם רשות שדות התעופה, ועמלות שמשולמות לעמיל המכס, חברת השילוח וכדומה. האגרות כוללות בדרך כלל תשלומים כמו אגרת מחשב, אגרת ביטחון ודמי אחסון, ואילו העמלות מורכבות מדמי טיפול ושחרור, תשלומי עמילות מכס וכיוצא בזה. חלק מחברות השילוח (GCX או UPS לדוגמה) מציגות מחירוני יבוא מסחרי ויבוא אישי באתריהן, כך שכדאי שתבחנו את הנושא. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back To Top